Leta i den här bloggen

tisdag 19 februari 2013

Blöjparad :)


De senaste dagarna har jag sytt formsydda blöjor i varierande storlekar. Om ni undrar varför jag syr i strl. M och L redan nu så beror det på att jag inte vill behöva paniksy alltför många blöjor när jag upptäcker att bebisen håller på att växa ur en storlek. Då är det skönt att kunna ha några blöjor färdiga i nästa storlek som man kan byta till. Jag har också haft en inventering av tygblöjorna här hemma och inser att vi redan nu hunnit få en enorm samling, haha. Vi kommer nog klara oss rätt länge på de blöjor vi har, kanske t.o.m. hela blöjperioden. Det enda som vi saknar är några fler pocketblöjor i pul och blöjbyxor.
 


Fattycakes i strl. NB till strl. L.
Posted by Picasa
Alla blöjor har pocketöppning för att man ska kunna fylla dem med önskad mängd inlägg.

Överst till vänster: Av Syserine blev jag tipsad om att sy några Fattycakes i strl. NB eftersom La Di Da i strl. NB är så yttepyttiga att de endast passar under en väldigt kort tid. Jag har också sytt några La Di Da strl. S eftersom jag tycker att de ser ut att motsvara Fattycake NB i storlek.
 
Överst till höger: La Di Da strl. NB. Har sytt ett helt gäng av dessa i samma tygkombinationer (helt i bambu). De gulrandiga är sydda i bambustretchfrotté och de bruna i bambubomulltrikå som yttertyg. Mellanlager i bambuhampacollege och insida i vit bambuvelour. Alla tyger kommer från Myllymuksut förutom bambuvelouren som är från Strömming. Dessa är supermjuka och kommer nog uppskattas av en liten nyfödd bebisrumpa :)
 
Rad två: Allihopa är Fattycakes i strl. S. Den till höger är sydd i en handduk som reades ut på ICA.
 
Rad tre: Fattycakes och Emiliten strl. M till vänster och i strl. L till höger.
 
Längst ned: Jenny med Emiliten har nu utförsäljning av sina blöjtyger och annat tygblöjematerial. Givetvis kunde jag inte hålla mig utan slog till med en beställning. Som bonus till mitt köp fick jag ett "Sy-själv-kit" till denna söta Emilitenblöja i strl. S. Tusen tack Jenny!
Till höger några boosters som jag ska använda till de formsydda tygblöjorna. De är sydda efter Emilitens mönster till booster i strl. S.
 
Material: Design- eller retroflanell, bambu- eller bomullsinterlock, bambu- eller bomullsvelour, samt stretchfrotté från olika inköpsställen som yttertyg. Bambufleece från Strömming som mellanlager. Microfleece, coolmax eller bambuvelour mot rumpan. KAM-knappar. Resår.



Ullbyxor. Alla är stickade i strl. NB (på stickor nr. 3) enligt beskrivning från Minimundus, men i två olika modeller. De naturvita är stickade i obehandlat ullgarn (som har lanolinfettet kvar) från Madame Lutuss som kan köpas via Minimundus. De färgglada i tvåtrådigt ullgarn från Kampes (det återstår att se om det blir för stickigt för bebis).



En blöjbyxa i grå polarfleece från Stoff & Stil. Jag vet inte hur bra fleece fungerar som fuktspärr, men jag tänker i alla fall prova. Sydd i ett gratismönster som heter "Katrinas quick sew soaker pattern" och finns i strl. NB-XXXL. Det kan du hitta här. Byxan kan även varieras och sys i ullinterlock eller pul. Grenen är förstärkt med ett extra fleecelager.



 Lyxtvättlappar (ca. 20 x 20 cm) i design- och retroflanell från Etsy och Emiliten. Baksida i vit flanell från Stoff & Stil.

7 kommentarer:

  1. Åh så fina!!! Jag håller med om storlekarna. Jag hade motsvarande en storlek större i ladida samtidigt som en mindre i FC. Tex M i Ladida och S i FC samtidigt. Jag gjorde precis som du och sydde flera olika storlekar på en gång, och det var bra, tiden går fort. Sen sydde jag det jag behövde extra efter hand. Sen hade jag alltid en storlek större till nattblöjorna :-).
    Stort lycka till med lilla bebisen!! Den får garanterat finaste blöjorna!!

    SvaraRadera
  2. Men guuuuuuuud! Det var den finaste blöjsamling jag sett till en nyfödd! Det är så jag blir riktigt avundsjuk. Wow!

    SvaraRadera
  3. Så himla fint! Jag sitter precis och stickar i Kampes 3 tråds, det tror jag blir bra, 2 tråds kan bli lite klent (jag provade dubbel 2 tråds och det blev för tjockt..) Det du kan göra är att sticka ett extra ullinlägg som du kan ha i grenen. Det har jag använt mycket, ffa på natten, det är jo ganska svårt att få en blöja och byxa att hålla sådär 9 timmar och 3 måltider.. Mitt inlägg var sådär 10 cm brett och 25 cm långt, ullkura som byxan och lägg det i grenen utanpå blöjan och innanför byxan, då kan en tunn byxa fungera på dagtid och man får extra skydd nattetid. jag hittade tipset på Nøstebarns hemsida, en jättefin sida om du är interesserad av ull till barn!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag funderade också på om den tvåtrådiga ullbyxan blir för tunn och har gjort precis som du tipsat om, alltså stickat några ullinlägg att lägga mellan tygblöjan och ullbyxan. Jag har varit inne och spanat på Nøstebarns hemsida och do har mycket fint. Jag kommer nog köpa en del ullkläder därifrån så småningom :)

      Radera