Leta i den här bloggen

lördag 23 februari 2013

Pocketblöjor




Eftersom jag inte vet om vi kommer att föredra formsydda tygblöjor med blöjbyxor över eller pocketblöjor till bebisen så syr jag några (läs många) av varje. Det här är troligtvis de sista blöjorna jag syr innan bebisen har kommit ut (om jag nu kan hålla mig tills dess :) ). Jag har lovat mig själv att inte sy fler eftersom jag först vill se vilken typ vi gillar mest, hur många blöjor som faktiskt går åt per dygn och om bebisen tål alla tyger som jag använt innerst mot rumpan (alla bebisar tål inte fleece och fuskmocka). Sedan när jag har fått kläm på allt detta kan jag i så fall sy fler blöjor av just den modellen. Nu ska jag bara köpa och sticka några fler ullbyxor, sedan måste jag försöka inse att min tygblöjesamling är komplett.

 
Darling Diapers Unlimited strl. S till vänster och La Di Da strl. M till höger (ser ut att motsvara varandra).



Strl. M.



Strl. L.


En jämförelse av de olika storlekarna.



Jag är extremt dålig på att sy inlägg till mina blöjor, det är ju inte alls lika kul att sy. Men för att blöjorna ska fungera så krävs ju inlägg. Dessa är sydda i dubbla lager av Strömmings tjocka bambufleece. De kan vikas 3 eller 4 gånger innan de stoppas i blöjorna, vilket ger en högabsorberande blöja. De mindre inläggen passar perfekt till S-blöjorna och de större till blöjorna i stl. M och L.

Mönster:
 
Darling Diapers Unlimited i sidoknäppt variant och La Di Da (som endast finns i frontknäppt variant).
 
Material:
 
PUL-tyg från olika inköpsställen, bl.a. Myllymuksut, Shuna76, Strömming och Emiliten. Minkypul-tygerna och två andra PUL-tyger har jag fått av min vän A i utbyte mot en beställning.
 
Blöjorna i strl. L har bambuhampafleece köpt i andra hand av Emiliten som mellanlager. Tipset att ha bambutrikå som mellanlager i pocketblöja har jag fått av Strömming som har det i sina blöjor för att undvika läckage.
 
Som innerlager i blöjorna har jag använt coolmax, fuskmocka, microfleece eller bambuvelour.
 
KAM-knappar från Assunta store och lastin från Emiliten.


Ha en trevlig helg!
 

9 kommentarer:

  1. Vad du syr!! Så himla mycket! Imponerad! men det behövs faktisk många blöjor, 20-22 till att börja med och 16-18 lite längre fram är min erfarenhet. Det första halvåret tvättade jag var annan dag sedan gick jag över till var tredje. Det är ungefär en full maskin, som dock inte bär vara tjockfull, då blir dom inte rena. Hur har du gjort med resåren i benöppningarna? Som Strömming? Jag har hatt jättebekymmer med läckande pocketblöjor, dom enda som till slut och fortfarande fungerar var Little Lambs pocketblöja (inte deras one size), det blev bättre framförallt när kissmängderna gick när bebisar har jo ett enormt vattenöverskott som dom kissar ur och att hon kom sig upp. Jag använder fortfarande bodys och det gör det jo också lite mer känsligt i grenen. Till din fråga om mina formsydda; jag syr dom enligt beskrivningen, det lille inlägget på det stora och så det stora med det lilla i mellan mot innertygets baksida. Jag har kommit att gilla kardborre bättre än knappar, man kan justera bättre tycker jag, men det är enbart Velcro eller tillsvarande som håller upprepade tvätter, dom man köper i vanlig syaffär gick sönder efter några månader.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för din långa kommentar. Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få :) Jag glömde skriva det i inlägget, men jag har sytt alla pocketblöjor efter Strömmings superbra beskrivning, med rullande resår (lastin) i benöppningarna. Jag hoppas att det ska hålla tätt. För att minska risken för läckage har jag också gjort som Strömming och sytt in ett mellanlager av bambu i de stora blöjorna. Sedan undviker jag att sy kantstickning på mina pocketblöjor (det kanske inte spelar någon roll egentligen) för jag tänker som så att det iaf borde minska risken för läckage i sömmarna.

      Radera
  2. Wow, vad ambitiöst att sy egna tygblöjor! Häftigt!
    Det var lite kul att hamna här och se vad du gör för bebis-sömnad. Sitter också och väntar på ett litet pyre, som förhoppningsvis tittar ut om 2-3 veckor. När väntar du din?

    SvaraRadera
  3. Tycker det är otroligt coolt och ambistiöst att sy alla egna blöjor! Och så FINA de är!

    SvaraRadera
  4. Å vad många fina blöjor! Det är mitt dåliga samvete att jag aldrig kom till skott. Trots att snälla mamma stickade blöjbyxor. Men jag borde ju ha köpt av dig istället!

    SvaraRadera
  5. Hej! kan du sy dessa blöjor till vuxna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anita! Jag kan tyvärr inte sy vuxenblöjor eftersom de mönster jag använder inte finns i vuxenstorlek.

      Radera